Polsko se psem aneb dovolená se psem u moře

Myšlenku jet se psem k moři do Polska jsem měla už od minulého roku, kdy jsem se kochala fotkami na FB skupině Cestování se psem. Tento blogový článek sepisuju cestou domů a musím říct, že Polsko a jejich moře je pro pejskaře jako stvořené.

Polsko se psem

Polsko se psem: Na co si dát pozor

Já to teda zjistila až zhruba v polovině našeho zájezdu, ale dejte si pozor na to, že Polsko snad jako jediná země požaduje roční očkování vztekliny u psa. Pluto i Casper mají samozřejmě tu tříletou vakcínu, naštěstí nás nikdo nekontroloval a k veterináři jsme taky nemuseli.

Přiznám se, že ve svém okolí ale neznám nikoho, koho by během dovolené v Polsku kontrolovali, zda má pes roční vakcínu vztekliny. Ale Polsko to vyžaduje, tak ať o tom víte.

Když cestujete se svým psem do Polska, tak:

• Můžete cestovat s max 5 psy (pokud jich máte víc, potřebujete doklad o tom, že s nimi jedete na nějakou akci – výstava, závody a musí být starší 6 měsíců)
  • Pes musí být označený čipem nebo aspoň tetováním
  • Musíte mít s sebou platný evropský pas zvířete, ve kterém máte samozřejmě zapsaná všechna platná očkování
  • Pes musí být očkován proti vzteklině – platné od 21 dne po očkování nebo ode dne přeočkování.

(Zdroj: Pravidla EU pro cestování se zvířaty)

Polsko se psem

Polsko se psem u moře: Tipy, co vzít s sebou

Není to seznam všech věcí, které nutně musíte vzít s sebou na dovolenou se psem do Polska, ale spíše to jsou moje tipy na věci, které nám dovolenou usnadnily.

• Vesta na plavání pro psa – Pluto není zdatný psí plavec, takže měl na sobě vestu prakticky pořád. Hezky ho udržela v pozici, aby nekopal jenom předníma a hlavně jej podržela ve vlnách. Větší vlna spláchla i milovníka vody Caspera. Proto věřím, že v moři ji ocení i zdatnější psí plavci.
  • Psí župany – já vím, který pes má svůj vlastní župan, že?! Ale zrovna my jsme neměli v Polsku úplně teplé počasí, foukal dost vítr. A tak byl Casper za svůj župánek moc rád.
  • Stopovačka / flexi vodítko – Casper se nás drží a vím, že je 100% odvolatelný. Pluto má své temné chvilky, takže v lesích okolo pláží byl vždycky na stopovačce. Využili jsme ji i v kempu a na společné zahradě na ubytování.
  • Kennelka / klec (pokud je na ni pes samozřejmě zvyklý) – nám se hodila na ubytku, když jsme chtěli jít někam bez psů. Pes si v ní odpočine a vy víte, že v pokoji nic nevybouchne.
  • Kamera do bytu (pokud vlastníte) – využívám ji doma, v práci občas mrknu, co dělají ti dva doma. I na ubytování jsme tak měli jistotu, že psi i v cizím prostředí spí a třeba neštěkají.
  • Termo box na BARF –za mě objev roku. Obyčejný termobox v Bauhausu udržel maso pro psy mnohem delší dobu než klasická přenosná lednička. Dokonce nám zchladila i pivo.
  • Sušený BARF na cesty a sušená zelenina pro psy – na cestování nás díky spolupráci vybavil Canis Lab. Když došlo v kempu maso, dostali kluci Masokoule, Vegáč a ProteinMush. Žádný odpad navíc, žádné průjmy. Využijte na objednávku 10% slevový kód: Plutasekocasek10.

Polsko se psem: První týden válendo grando v Dziwnowku

Jako první jsme se z Prahy vydali do Polska do městečka Dziwnowek. Cesta z Prahy vedla skoro celou dobu Německem, takže jsme nemuseli platit ani dálniční známku, ani mýtné. Po cestě jsme nezastavovali, protože jsme do Dziwnowku dorazili za necelých 5 hodin.

Ubytování jsem vybrala přes airbnb, byly to moc hezké dřevěné chatky zhruba 1.5 km od pláže. Za mě ideální, psi se po cestě vyčůrali a nemuseli jsme řešit bobky na pláži. Majitel nám poskytl zadní chatku, takže měli i psi dostatek místa, aniž by otravovali někoho jiného z hostů.

Chatka disponovala vším, co bylo potřeba, lednice měla i malý mrazák, do kterého jsme hned dali 6 kg masa. A protože jsme s sebou vzali Chromecast, koukali jsme se po večerech na seriál Succession přímo z místní televize. Obchod byl pěšky 8 minut chůze, do Biedronky to bylo zhruba 10 minut autem.

V Dziwnowku jsme nevyzkoušeli ani jednu restauraci, protože jsme si koupili nový gril a všechny naše večeře byly z něj. Koupě grilu hodnotím jako jeden z našich nejlepších nápadů za poslední dobu.

Za 5 nocí jsme zaplatili zhruba 6200 Kč, majitel ještě zvlášť účtoval poplatek za psa za den 5 EURO. Ubytování jsem našla na Airbnb .

Polsko se psem

Polsko se psem k moři: Dziwnowek a pláže

V Dziwnowku byla fakt dlouhá písčitá pláž, na které nebyl (nebo jsme jej alespoň nikde nedohledali) zákaz psů. Takže jsme vždycky přišli a šli tak 500 metrů, abychom byli co nejdál od hlavního davu a byli jsme na našem kousku pláže úplně sami.

Celá pláž byla oplocená, což bylo super, protože jsme oplocení využili jako věšák na župánky, ledvinky a další věci, které jsme nechtěli mít od písku.

K večeru jsme na pláž chodili na procházku, psi byli navolno a nikoho neotravovali, potkávali jsme vždy jenom pár lidí. Pár dní jsme měli i horší počasí, kdy během dne trochu pršelo a hodně foukalo. U pláže visela červená vlajka, nikdo se nekoupal. To ale taky znamenalo úplně prázdnou pláž, což jsme využili a dali si s pejskama místo koupání dlouhou procházku po pláži.

Polsko se psem

Pluto samozřejmě hned první den vypil docela dost mořské vody, ale kupodivu mu vůbec nic nebylo. Někde jsem pak četla, že voda v Baltu není tak slaná, a tak asi i proto nezpůsobuje psům tolik obtíží.

I když jsme vyjeli do Polska na konci června, nepřišlo mi, že by bylo moře zas tak moc studené. Jasně, nečekejte teplou vodu jako v Řecku, ale za mě byla už  i v červnu teplota dostatečně v pohodě na to, abychom se příjemně svlažili.

Okolo pláže vedla nekonečně dlouhá měkká trasa, až mě fakt mrzelo, že jsem nevzala postroje, protože bych si tady klidně dokázala představit trénink canicrossu.

Polské Mezizdroje se psem

A protože jsme s sebou měli i klec, nechali jsme jedno dopoledne psy na chatce a vyrazili autem do města Mezizdroje (zhruba 40 minut autem). Je to větší město, takže zde bylo už dost lidí. My rychle koukli na molo, prošli si promenádu a já si v místní smažárně koupila smaženou rybku s hranolkama.

TIP: U Mezizdrojů začíná také Wolinski národní park – jen pozor, ani sem psi nesmí. Asi největším lákadlem je zde obora se zubry a divokými prasaty.

Polský Štětín se psem

Polsko se psem

Toužili jsme také po dobré kávě, proto jsme se jeden den rozhodli, že vezmeme psy a dojedeme do Štětína. Po dálnici je to z Dziwnowku zhruba hodinka cesty. Auto jsme nechali na městském parkovišti (klasická zóna, ve které zaplatíte poplatek v parkovacím automatu) u přilehlého parku, psi díky chladnějšímu počasí zůstali v autě a my vyrazili do předem vybrané výběrové kavárny Alternatywnie

TIP: Vždycky, když cestujeme, tak kavárny vybíráme podle aplikace European Coffee Trip a nikdy jsme nešlápli vedle. Na kávu si prostě potrpíme.

Po nadopování kofeinem jsme vyrazili za tím nejzajímavějším, co Štětín nabízí. Prohlédli jsme si Štětínský zámek a přilehlé uličky starého města a vyrazili zase zpět do Dziwnowku.

Polsko se psem: Přesun přes Kolobřeh k Lebě

Polsko se psem

V pátek byl čas vyrazit zase o kousek dál. Naším dalším místem, na kterém jsme měli strávit 4 noci, byla Leba. V Lébě jsem nevybírala předem ubytko, měli jsme v plánu vybrat na místě jeden z kempů. Cestou z Dziwnowku jsme si udělali ještě zastávku v městě Kolobřeh.

V Kolobřehu jsme měli asi nejlepší kávu za celou naši dovolenou v Polsku. Kavárna se jmenovala Coffee Desk a opět ji najdete v appce Coffee Trip.

Zaparkovali jsme hned u centra na velkém parkovišti (placené parkoviště s automatem na hotovost i kartu), kam v pohodě zaparkujete i větší dodávku nebo karavan.

Kolobřeh je velmi známé lázeňské město, takže počítejte s větším davem lidí. Koukli jsme na maják ze 17. století (za poplatek můžete i dovnitř), prošli se po mole a dali si další polskou specialitu Zapiekanki (zapečená bageta se sýrem – tradiční je s houbami, ale ty jsme vynechali).

Polsko se psem

Kousek od Kolobřehu jsem našla speciální označenou psí pláž, na kterou jsme vyrazili s pejskama. A protože nebylo úplně hezké počasí, byli jsme na ni úplně sami. Mít celou psí pláž a přilehlé moře jen pro sebe, se asi fakt může stát jenom v Polsku.

Polská Leba se psem

V původním plánu byla první vesnice Kopalino, ale když jsem si přečetla recenze na místní kemp, řekla jsem si, že raději zkusíme mnohem známější Lébu. Bála jsem se, že tam bude přeplněno, ale opak byl pravdou.

Vybrala jsem kemp Marco Polo, který je zhruba 1.5 km od pláže. Byl pěkný, čistý, měli jsme dostatek místa (každý platz je ohraničený živým plotem, což mi přišlo fakt super) a narozdíl od ostatních kempů neplatíte poplatek navíc za použití sprchy

Polsko se psem

Za 2 lidi, 2 psy a transportér bez elektřiny jsme zaplatili za 4 noci necelých 2000 Kč. Směšná cena, že? Za pěkný kemp, který strčí do kapsy 90 % českých kempů, které známe ze závodů a výletů.

Moře a pláže na Lébě

Pláže v Lébě jsou značené, na těch hlavních najdete vyloženě ceduli se zákazem psů. Speciální psí pláž jsme měli od kempu zhruba 1.5 km chůzí. Mě osobně se pláž na Lébě líbila asi ze všech nejvíc.

Polsko se psem

Šokoval mě krásný, jemný, bílý písek na pláži. Kdybych nevěděla, že jsem u moře v Polsku, podle fotek bych to asi hádala spíše na Maledivy.

Na Facebooku v konverzacích jsem si četla, že je v Polsku v moři dost medúz, které ale nejsou žahavé. Nevím, jestli to bylo tím, že jsme byli v Polsku na konci června, ale za celou dobu jsme v moři nepotkali ani jednu. Bylo v něm ale dost chaluh, které s chutí žral především Casper.

Co jíst a kam jít na Lébě

Co zajímavého najdete v Lébě? Za sebe doporučuju si koupit rybku ve Smažalnie Stawros. Za fládru (měla by to být ryba, která žije v místních vodách), halibuta, hranolky a salátek jsem zaplatila necelých 100 zlotych. Kamarádka nám doporučila si ještě koupit uzenou Maslanu, která byla fakt moc dobrá, ale bacha na to, kolik jí sníte – je dost tučná, my ji snědli dost a pak nám bylo DOST těžko.

Jeden den jsme vyrazili na zhruba 10 km procházku okolo pobřeží až k hranicím Rezervace Mierzeja Sarbska. Upřímně jsme nebyli schopni rozklíčovat, zda tam pes může nebo ne. Proto jsme se podívali jen na nedalekou pláž, kde nebyl vůbec nikdo a vydali se zpátky. Celou dobu jdete v borovicovém lese a je to nenáročná trasa.

Můžete vyrazit do přilehlého Slowinského národního parku, kam ale opět nemůžou psi. My zase vyrazili podél hranic a já pak trochu neplánovaně parkem i sama běžela. Je známý především svými pohyblivými dunami (nejvyšší je Lacka Gora). Ze zvířat tu potkáte losa, lišku, hranostaje, a pokud máte fakt štěstí, tak i tuleně nebo sviňuchy.

Polsko se psem

TIP: V obchodě jsem si moc oblíbila jejich pierogi (těstoviny, které mi vzdáleně připomínají klasické plněné tortelliny). My si na oběd kupovali plněné špenátem (koupíte i masové, sýrové i nasladko) – stačilo je jen na pár minut uvařit a jídlo bylo na stole.

Gdyně, Gdaňsk a Sopoty

Poslední zastávkou na tomhle Polském putování bylo slavné Trojměstí – Gdyně, Gdaňsk a Sopoty. Ubytování v Gdyni jsem vybrala zase přes airbnb. Bydleli jsme v krásném bytě přímo v centru, za domem byl docela velký park se psím hřištěm. Za čtyři noci jsme zaplatili necelé 3000 Kč (majitelé nechtěli nic navíc za psy).

Polsko se psem

V Trojměstí jsme úplně neměli v plánu ležet na pláži, spíše jsme chtěli aspoň trochu poznat celou tuhle oblast. Náš režim byl takový, že jsme ráno buď byli běhat, nebo jsme vzali psy na dlouhou procházku do přilehlých lesoparků, kterých je tam fakt mraky. Odpoledne jsme je pak nechali v bytě odpočívat a vyrazili do víru velkoměsta.

Viděli jsme slavný přístav a loď ORP Blyskawica, v Sopotech jsme z dálky mrkli na molo (psi tam prý nesmí) a v Gdaňsku jsme proletěli Dlugou ulici a její přilehlé uličky. (Gdaňsk stojí určitě za mnohem delší pobyt, ale my už jsme neměli čas – snad se tam jednou vrátíme sami.)

Gdyně, Sopoty, Gdaňsk: Kafe a pizza

Gdyně:

Sopoty:

TIP: Nechcete zrovna jet na dovolenou se psem? Mrkněte na cestovatelský blog Milestones. Najdete v něm skvělé tipy na dovolenou v Římě nebo třeba v Albánii. Sdílí také výborné recepty – můj oblíbený je recept na čínské knedlíčky.